Det kom en
förfrågning om att jag skulle berätta lite mer om mitt jobb som receptionist,
så jag tänkte svara i ett helt eget inlägg. Nu vet jag ju inte hur det är på
andra hotell, men åtminstone på Scandic jobbar vi i tre skift: morgontur,
kvällstur och nattur. Under dagsturerna checkar vi in kunder, checkar ut kunder
och svarar i telefonen för det mesta.
Morgonturerna är
nog de mest hektiska eftersom alla kunder skall checkas ut före kl.12 och de
nya kunderna får börja checka in redan kl.14. Oftast står de nya kunderna vid
disken redan på förmiddagen och stampar i golvet för att de vill ha ett rum,
och då kan det bli lite jobbigt när rummen inte ännu är klara. Om vi är väldigt
fullbokade har vi ibland en extra receptionist som gör en mellantur och hjälper
till vid rusningstiden. Och jag har märkt att det är otroligt stor skillnad om
vi har ett par extra händer och en extra mun som kan svara på kundernas tusen
olika frågor och uppfylla deras önskemål. Speciellt nu på sommaren när det är
mycket barnfamiljer i farten kan det ta väldigt länge med både in- och
utcheckningen då de inte är vana med hotell. Annat är det med affärsresenärerna
som vet hur allting fungerar.
Under kvällsturen
checkas de nya kunderna in, och på Simonkenttä ringer telefonen så gott som oavbrutet. Då
telefonen ringer handlar det mest om att göra ändringar i reservationer som
redan finns, eller att göra helt nya reservationer till vårt hotell. Ofta
ringer kunderna också från rummen och frågar om något som de redan fått
information om, eller som man egentligen skulle kunna lista ut själv. Som t.ex.
hur man loggar in på vårt trådlösa internet. Ifall vi har tid svarar vi också
på e-mail, men det hinner man sällan med.
Natturerna är de
mest slappa turerna med den bästa lönen, men det stora minuset är att du
måste vända upp och ner på din dygnsrytm. Jag tycker ändå att det är viktigt
att man gör några natturer, eftersom man då förstår hur allt hänger ihop och
hur hotell egentligen fungerar. Under natturen börjar vi med att checka in de
sena kunderna och förbereder för nattkörningen. Vid tretiden sätter vi sedan i
gång nattkörningen i vårt datasystem, som bl.a. gör att hotelldygnet byter till
följande dag. Under nattkörningen byts även de upptagna rummens status från
rena till smutsiga, vilket hjälper städerskorna att hålla reda på vilka rum som
skall städas. Under natten räknas även kassorna, vilket inte alltid är så lätt
vid morgontimmarna. På morgonen checkar vi sedan ut de första kunderna, och sedan får man gå hem och sova.
I dagens värld räcker det inte längre med att rummet är snyggt inrett,
utan hela hotellbranschen är uppbyggd på service och tjänster. Med andra ord
måste betjäningen fungera, och det är receptionisten som ger det första
intrycket när kunden checkar in. Därför är det väldigt viktigt att hålla sitt
jobbface och inte låta känslor eller en dålig dag komma emellan. Kunderna kan
vara väldigt envisa och krävande så man måste nog kunna tåla mycket. Speciellt
då det är kö vid utcheckningen och kunderna börjar sucka högt och bli på dåligt
humör. Ändå har jag själv trivts väldigt bra som receptionist, och tänker nog
fortsätta jobba på hotell efter min utbytesperiod. Fastän det är ett krävande
yrke är det otroligt givande.
Bild: Google.
Tack!! =)
VastaaPoista