11.8.2013

Receptionist

Det kom en förfrågning om att jag skulle berätta lite mer om mitt jobb som receptionist, så jag tänkte svara i ett helt eget inlägg. Nu vet jag ju inte hur det är på andra hotell, men åtminstone på Scandic jobbar vi i tre skift: morgontur, kvällstur och nattur. Under dagsturerna checkar vi in kunder, checkar ut kunder och svarar i telefonen för det mesta.

Morgonturerna är nog de mest hektiska eftersom alla kunder skall checkas ut före kl.12 och de nya kunderna får börja checka in redan kl.14. Oftast står de nya kunderna vid disken redan på förmiddagen och stampar i golvet för att de vill ha ett rum, och då kan det bli lite jobbigt när rummen inte ännu är klara. Om vi är väldigt fullbokade har vi ibland en extra receptionist som gör en mellantur och hjälper till vid rusningstiden. Och jag har märkt att det är otroligt stor skillnad om vi har ett par extra händer och en extra mun som kan svara på kundernas tusen olika frågor och uppfylla deras önskemål. Speciellt nu på sommaren när det är mycket barnfamiljer i farten kan det ta väldigt länge med både in- och utcheckningen då de inte är vana med hotell. Annat är det med affärsresenärerna som vet hur allting fungerar.

Under kvällsturen checkas de nya kunderna in, och på Simonkenttä ringer telefonen så gott som oavbrutet. Då telefonen ringer handlar det mest om att göra ändringar i reservationer som redan finns, eller att göra helt nya reservationer till vårt hotell. Ofta ringer kunderna också från rummen och frågar om något som de redan fått information om, eller som man egentligen skulle kunna lista ut själv. Som t.ex. hur man loggar in på vårt trådlösa internet. Ifall vi har tid svarar vi också på e-mail, men det hinner man sällan med.

Natturerna är de mest slappa turerna med den bästa lönen, men det stora minuset är att du måste vända upp och ner på din dygnsrytm. Jag tycker ändå att det är viktigt att man gör några natturer, eftersom man då förstår hur allt hänger ihop och hur hotell egentligen fungerar. Under natturen börjar vi med att checka in de sena kunderna och förbereder för nattkörningen. Vid tretiden sätter vi sedan i gång nattkörningen i vårt datasystem, som bl.a. gör att hotelldygnet byter till följande dag. Under nattkörningen byts även de upptagna rummens status från rena till smutsiga, vilket hjälper städerskorna att hålla reda på vilka rum som skall städas. Under natten räknas även kassorna, vilket inte alltid är så lätt vid morgontimmarna. På morgonen checkar vi sedan ut de första kunderna, och  sedan får man gå hem och sova.

I dagens värld räcker det inte längre med att rummet är snyggt inrett, utan hela hotellbranschen är uppbyggd på service och tjänster. Med andra ord måste betjäningen fungera, och det är receptionisten som ger det första intrycket när kunden checkar in. Därför är det väldigt viktigt att hålla sitt jobbface och inte låta känslor eller en dålig dag komma emellan. Kunderna kan vara väldigt envisa och krävande så man måste nog kunna tåla mycket. Speciellt då det är kö vid utcheckningen och kunderna börjar sucka högt och bli på dåligt humör. Ändå har jag själv trivts väldigt bra som receptionist, och tänker nog fortsätta jobba på hotell efter min utbytesperiod. Fastän det är ett krävande yrke är det otroligt givande. 
Bild: Google.

1 kommentti: